Call To Action یا دکمه فراخوان و طریقه استفاده از این دکمه
دکمه فراخوان یا Call To Action به بخشی از بنر گفته میشود، هدف از این دکمه این است که کاربر را تحریک کند تا برای اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات تبلیغات بنر وارد URL که در بنر وجود دارد شود.

تصویر دکمه فراخوان
همچنین باید بدانید که دکمه فراخوان یا Call To Action در خبرنامهها و سایتها نیز مورد استفاده قرار میگیرند، و کاربرد آنها تنها در بنرها نیست، شاید به این سوال برخورد کنید که اصلا چرا باید دکمه فراخوان یا Call To Action باید در بنر یا سایت شما قرار بگیرد؟ با اینکه وجود دکمه فراخوان یا Call To Action بسیار نتیجه بخش خواهد بود ولی افسوس در بنرهایی که در کشور ما طراحی میشود، این دکمه زیاد به چشم نمیخورد. در ادامه این مقاله به دلیل بالابردن جذابیت دکمه Call To Action به استراتژیهای سودمندی که به این جذابیت بیشتر کمک میکند اشاره خواهیم کرد. اولین چیزی که باید بدانید این است که چگونه زمینه ایجاد کلیک بر روی بنر را فراهم کنید. ابتدا باید از نظر محتوایی کامل و بدون نقص باشید، بنابراین تصور اینکه نیاز مشتری چیست و چگونه بتوانیم نیاز اورا برطرف کنیم مهم است، چه کسب و کاری داشته باشید که مشتری شما راضی باشد و شما باید در چه مواردی فعالیت بیشتری داشه باشید و مناسب با این تصور جمله ای را بنویسید که کدامیک از نیازهای مشتری خود را برطرف خواهید کرد که کاربر بتواند به شما اعتماد کند. نوشتن این جمله خود کسب اعتماد مشتری است. یکی از نمونههای دکمه فراخوان را میتوانید در سایت اسکایپ مشاهده کنید. در این سایت در قسمت بالایی دکمههای فراخوان سایت نوشته “با کامپیوتر خود تماس تلفنی داشته باشید” آمده است، با این جمله در عین ساده بودن به کاربر گفته شده که کاربرد اسکایپ چه چیزی است و اگر بازدیدکننده این سایت نیاز به این برنامه داشته باشد به روی CTA که بروی ” Download Now ” قرارگرفته است روی آن کلیک کرده تا برنامه برای وی دانلود شود.
نکته مهم دکمه فراخوان یا Call To Action
پیشنهاد میشود که در ارتباط با دکمههای فراخوان ، دکمه ای را استفاده کنید که با استفاده از کلمات تاثیر گذار مانند:”قرعه کشی-جشنواره” برای کلیه مشتریان شما، کسانی که از شما خرید میکنند و برای جلب مشتری بیشتر حتی میتوانید هدیه جشنواره در کنار هر خرید برای آنان در نظر بگیرید. موردی را در اینجا برای شما مثال خواهیم زد که در کنسول اکس باکس وان که شهرت زیادی دارد استفاده کرده اند. دراین قسمت دکمه فراخوان حضور ندارد اما کل بنر تبلیغاتی با URL لینک شده است، اما پیشنهادی در این قسمت وجود دارد که در آن نوشته شده انتخاب یک بازی در این صفحه قابل مشاهده میباشد و میتوانید آن را خریداری کنید، شرکت مایکروسافت به میزان محصولاتی که دارد که کنسول بازی است، قصد دارد که همچین هدیه ای را به خریداران کنسولش بدهد.
طراحی دکمه فراخوان
این دکمه به معنای “فراخوانی برای اقدام” میباشد، پس جمله ای که بر روی دکمه CTA قرار میگیرد باید مشتری را به سمت خود جذب کند و بسیار تاثیر گذار باشد، اگر دقت کرده باشید جملات تحریک آمیزی مانند “برای اطلاعات بیشتر” وجود دارند که کاربران با دیدن آنها سعی به کلیک کردن روی دکمه فراخوان دارند. جملههای مختلفی وجود دارند که در کاربر حسی به وجود میآورند تا درصدد استفاده از آن محصول یا خواندن جزییات آن محصول داشته باشد، میتوانیم جملاتی مانند:”همین الان خریداری کنید”،”همین الان عضو شوید”،”همین الان ثبت نام کنید”و… را نام برد.
جملاتی وجود دارند که به کاربر حس فوریت میدهند که این جملات تاثیرگذار میباشند
- فقط برای مدت زمانی …
- شما میتوانید فقط همین الان سفارش دهید تا از هدیه بهرمند شوید
- مهلت ثبت نام تا آخر … ماه
همچنین برخی از دکمههای فراخوان روی آن Shop Now وجود دارد که در کاربر انگیزه خرید در همان لحظه را میدهد. و گاهی کاربر را به دلیل 50% تخفیف کالا ترقیب میکند که دکمه فراخوان را کلیک کند.

تصویر دکمه فراخوان
انتخاب مکان مناسب دکمه فراخوان
ممکن است یکی از مواردی که ذهن طراح را به خود مشغول میکند انتخاب مکان مناسب برای دکمه فراخوان خویش میباشد. که دکمههای فراخوان را در کدام قسمت از سایت، بنر و یا خبرنامه قراردهد، در سایتها بهتر است دکمههای فراخوان بالای و قسمت مرکزی سایتتان قرار بگیرد اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بنرهایی که انگلیسی میباشند دکمههای فراخوان باید در سمت چپ آن قرار بگیرد.یک نمونه روشن از انتخاب مکان دکمه فراخوان در گوشی همراه نوکیا لومیا 1020 میباشد که با واژه ای تاثیر گذار “همین امروز تجربه کنید” کاربر را به سمت خود جذب کرده است که این دکمه فراخوان در سمت چپ گذاشته شده است، اما در بنرهایی که با زبان فارسی طراحی شده است، مطلوب است که جایگاه دکمههای فراخوان در سمت چپ بنر قرار بگیرد، و این جایگاه به این دلیل است که نوع نوشتن زبان فارسی از چپ به راست میباشد.
استفاده از رنگ سفید در دکمه فراخوان
بعد از انتخاب جایگاه مناسب دکمه فراخوانتان در بنری تبلیغاتی این است که دکمه فراخوان شما باید کاملا به چشم بخورد، و نگاه کاربر را به سمت خود بکشاند، به این منظور باید اطراف دکمه فراخوان بنر خود را به رنگ سفید درآورید، و همچنین در آن تضاد رنگی ایجاد کنید تا این تضاد به چشم کاربر بیاید. با گذاشتن فضای سفید رنگی در اطراف دکمه فراخوان به دکمه این امکان را میدهید که به آسانی قابل تشخیص باشد،اگر به روی دکمه فراخوان سایت Plan HQ بروید متوجه خواهید شد که دو عدد دکمه فراخوان وجود دارد که این دکمهها به صورت مجزا روی آن قرار گرفته اند، زیرا محیط اطراف این دو دکمه به رنگ سفید احاطه شده است.
دکمه فراخوان رنگی
اگر بخواهید نظر کاربر را به سمت دکمههای فراخوان جذب کنید بهتر است آن دکمه را رنگی کنید، بخصوص زمانی که سایت شما دارنده رابط کاربری ساده ای باشد، و طراحی پیچیده ای نداشته باشد، در این صورت با رنگی کردن دکمه فراخوان نظر کاربر را به سمت دکمه جلب خواهید کرد.اگر به سایت اپلیکیشن Things مراجعه کنید دو دکمه فراخوان در این سایت به چشم میخورد، ظاهر سایت بسیار ساده میباشد و محیط این سایت به رنگ آبی و نقره ای است، اما بدلیل رنگ تضاد دو دکمه فراخوان سایت که در پایین صفحه مشاهده میشود، کاملا این دکمهها به چشم میآیند. رنگ نارنجی و آبی متضاد یکدیگرند که در این سایت از این رنگها استفاده شده است، بنابراین کاملا قابل تشخیص میباشد، اما برخی از کاربران براین باورند که به علتی که برخی از کابران کور رنگ هستند و قادر به تشخیص رنگها نمیباشند، به بکارگیری رنگها ارزشی نمیدهند. حال میتوانید شما هم نظرات خود را در ارتباط با دکمه فراخوان به ما ارائه دهید.
تو این مقاله نفر اولین تو گوگل واقع افرین که سئوتون انقدر بالاست
چطور میتونیم ما هم سئومون و انقدر ببریم بالا که سایتمون بیاد مثل سایت شما اول
به عقیده من بعضی از اینکارها سلیقه ایه مثل همین دکمه
با گذاشتن این دکمه میتونیم یه طرحی قشنگم به سایت اضافه کنیم
یکی از کارای حرفیه به نظرم برای سایت
خیلی مقاله جالبی بود من به شما تبریک میگم
اصن به نظرم با گذاشتن این دکمه نه تنها مشتری و تحریک میکنم که مطالب دیگه رو بخونه بلکه سایتمون خوشگل ترم میشه البته اگه به تمیزی شما کار کنیم .
انتخاب رنگ دکمه فراخوان خیلی مهمه به نظرم
خیلی دکمه فراخوان میتونه روی بیننده تاثیر گذار باشه
دکمه فراخوان اگر طراحیش مثل دکمههایی که شما تو این مقاله گذاشین باشه خیلی خوب میشه
شما تو این مقاله تو سئو نفر اولین یعنی اولین سایتین و این برام جالب بود
[…] بوده است که با استفاده از تغییرات پدید آمده در دکمه فراخوان موجب افزایش نرخ تبدیل تا 5% شده […]