تفاوت بازاریابی اینترنتی و بازاریابی سنتی

بازاریابی اینترنتی

کلیه کسب‌ و کارها باید جهت جذب مشتری بیشتر خود استراتژی‌ هایی را در پیش بگیرند که ما در این مقاله تفاوت میان بازاریابی اینترنتی و بازاریابی سنتی را مورد بررسی قرار میدهیم، پس همین حالا کلیک کنید.

تاریخ به روز رسانی 95/9/22

با استفاده از بازاریابی آنلاین میتوانیم میزان خواسته ی هر یک از مشتریانمان را با میزان ظرفیت کلیه خدماتی که شرکت ارائه میکند و میزان تولید آن را کنترل میکند.

طبق گزارشات به دست آمده توسط مدرسه آی تی، بازاریابی اینترنتی در واقع دنبال کننده ی اهداف بازاریابی سنتی میباشد و تفاوتی که میان این دو بازاریابی وجود دارد این است که بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش‌های جدید تر فناوری‌های به روز و استفاده از ابزار‌های مناسب بدنبال نوآوری میباشد.


بازاریابی الکترونیک

اینکه بتوانیم در محیطی رسانه ای جهت کسب درآمد و سود مورد نظر با مشتری ارتباط متقابلی را ایجاد کنیم که این کار ممکن است مختص یک شخص یا یک سازمان باشد.

بازاریابی الکترونیک عملکردی متفاوت است که وظیفه و کار آن به فقط فروش کالا و خدمات نمیباشد، بلکه فرآیندی است مدیریتی که برای اداره کردن و مدیریت بین سازمان و یا مشتریان ارتباطی را به وجود می‌آورد.

باز خورد بازاریابی الکترونیک به 3 بخش تقسیم میشود:

یکپارچگی (هماهنگی و یک دست بودن)

میانجی گری (واسطه گری)

واسطه گری

که در بخش اول که همان یکپارچگی است میتوانیم بگوییم که بازاریابی الکترونیک کلیه مراحلی که به فروش کالا مرتبط میباشد، توسط شرکت و همانطور فروش توسط نمایندگی‌های شرکت بصورت فرایندی یکدست و یکپارچه در بردارد

دومین بخش میانجی گری یا همان واسطه گری میباشد که بازاریابی الکترونیک وظیفه کنترل میزان ظرفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت یا میزان تولید را با میزان خواسته و نیاز مشتریان شرکت میباشد.

سومین بخش واسطه گری میباشد که در بازاریابی الکترونیک ما بین قسمت‌های گوناگون شرکت ازجمله بخش‌های سرمایه گذاران خارجی و قسمت‌های مالی شرکت یک واسطه است.


بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی به نام‌های بازاریابی آنلاین، بازاریابی تحت وب و بازاریابی الکترونیکی نیز معروف است که وظیفه آن درآمدزایی و فروش کالا‌ها و محصولات میباشد که کلیه خدمات ارائه شده توسط این نوع بازاریابی در محیط اینترنت صورت میگیرد، که این خدمات شامل تمامی‌بازاریابی‌ها و فعالیت‌هایی از طریق پست الکترونیکی (ایمیل) و استفاده از سایر ابزارهای از راه دور میشود.

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی

در حوزه بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین میتوان مدیریت بر کلیه داده‌های مشتری و رابطه الکترونیکی که با مشتری ایجاد میشود را در این حوزه جای داد. با استفاده از بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی میتوانیم تمامی‌ویژگی‌های خلاقانه و نوین و فنی اینترنت را با هم ادغام کنید که طراحی، توسعه، تبلیغات و کلیه مواردی که مربوط به فروش است را شامل میشود.

دنیای اینترنت باعث شد که هر شخصی بتواند به راحتی کلیه محصولات، کالاها مورد نظر خود را به فروش برساند، و همچنین کلیه افراد نیز میتوانند به راحتی توسط چند کلیک در خانه خود کالا یا محصول مورد نظرشان را در محیط اینترنت خریداری نمایند و آن را حتی در درب منزل تحویل بگیرند که این مربوط به شرکت خدمات دهنده میباشد.

بازاریابی اینترنتی در واقع همان بازاریابی سنتی توسعه یافته است که در زمان‌های گذشته از بازاریابی سنتی استفاده میشود با پیشرفت علم بازاریابی اینترنتی جای بازاریابی سنتی را گرفت. با استفاده از فروشی که در محیط اینترنت توسط بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی انجام میشود، فروش میتواند کوچک یا بزرگ باشد که هر دوی اینها مفید میباشد و به نفع هر دو طرفین است. اما در این میان مطلبی که باید به آن اشاره کرد رعایت نکاتی است که سازنده هسته اصلی بازاریابی اینترنتی یا بازایابی آنلاین میباشد.

خیلی از افراد بر این باورند که یک بازاریاب اینترنتی برای بازاریابی آنلاین خود ملزم به داشتن سایت میباشد اما این باور اشتباه است.

روزانه میلیونها سایت ساخته میشود، اما بازاریابی اینترنتی و بازاریابی آنلاین بالاتر از ثبت دامنه و خرید‌هاست و به روز رسانی محتوا و مطالب سایت است، مهارتهای فراوانی در طراحی استراتژی و بهره برداری از دانش بازاریابی آنلاین باید وجود داشته باشد.  اگر بخواهیم در کسب و کار اینترنتی خود با موفقیت رو به رو شویم باید تیمی‌خوب برای خود تشکیل دهیم. چونکه رقابت در اینترنت بسیار زیاد است بنابراین باید جایگاه خودمان را پیدا کنیم و راه را هموار سازیم. کسب درآمد در دنیای اینترنت با کسب درآمد در دنیای واقعی قابل قیاس نیست. در کسب درآمد محلی از نظر تئوری محدودیت برای تعداد مراجعین وجود دارد اما در دنیای اینترنت این محدودیت دیده نمیشود.

در مقالات بعدی به بررسی بیشتری از تفاوت بازاریابی اینترنتی و بازاریابی سنتی می‌پردازیم، با ما همراه باشید .

ادامه مقاله

همان طور که در مقاله قبل گفتیم تمامی‌اشغال برای جذب مشتری نیازمند استراتژی‌هایی هستند که بازاریابی اینترنتی و یا بازاریابی سنتی یکی از آنهاست. بنابراین میتوانیم برندی برای خودمان ایجاد کنیم و آن برند را به افراد معرفی کنیم تا بتوانیم در مقابل رقبا در بازار هدف از مزیت ویژه ای برخوردار باشیم، بازاریابی اینترنتی شامل ابزارهای گوناگونی میباشد که میتوان طیف گسترده ای از رسانه‌های سنتی که خود شامل پخش تبلیغات، بیلبورد، تبلیغات چاپی و تبلیغاتی که در رسانه‌ها نمایش داده میشود، میباشد تا مواردی از جمله اینتراکتیو و وب محور و استراتژی‌های بازاریابی توسط ایمیل میشود.

یکی از بهترین روش‌هایی که در کسب و کار نتیجه بخش میباشد، داشتن بودجه کافی و مخاطبینی که هدف شما را دنبال میکنند، است.


قیمت گذاری و هزینه

یکی از مهم ترین تفاوت‌هایی که بین بازاریابی اینترنتی و بازاریابی سنتی وجود دارد نحوه قیمت گذاری این دو نوع بازاریابی میباشد. بازاریابی سنتی به این صورت است که تبلیغاتی که توسط روزنامه و چاپ یا بیلبورد‌هایی که در گوشه‌های خیابان‌ها وجود دارد زمان کوتاهی خواهد داشت، که هر کدام از این نوع تبلیغات قیمت جداگانه ای دارند که کیفیت کالا را منعکس میکنند، همچنین ابزار‌هایی برای تبلیغات چاپی در بازاریابی وجود دارد که اینها شامل انواع تراکت‌های فروش و کارت ویزیت‌ها و بروشور‌ها و اعلان‌های مختلفی است که قیمت گذاری اینها با توجه به کیفیت کاغذی که استفاده میشود و نحوه طراحی و چاپ آن بستگی دارد.

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی

در استراتژی بازاریابی اینترنتی گونه‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها حتی رایگان میباشد، که در واقع هرکدام در عمل قیمتی جداگانه دارند. در کمپین‌های بازاریابی اینترنتی و در صفحات فیسبوک و سایتها و وبلاگهایی که تجاری هستند و در آغاز به صورت رایگان یا با هزینه‌های بسیار کم کار خود را آغاز میکنند که این باعث میشود در بازاریابی سنتی بعنوان جایگزینی همیشگی وجود داشته باشد، بخصوص این روش برای کسب و کارهای کوچکی مناسب است که از میزان بودجه کمی‌برای بازاریابی برخوردارند.


ضرورت

باید به این نکته توجه داشت که تکنیک‌های نمایشی بازاریابی و تکنیک‌های چاپی برای اینکه بخواهد از زمانی که طرح ایده را دادیم تا زمانیکه آن را به مخاطب عرضه میکنند زمان بر میباشد و به راحتی و در زمان کوتاه نامیسر است، همچنین پیش نویسی از هر کدام از آنها باید تایید شود در واقع نسخه آزمایشی هر کدام باید بازبینی شده و تغییراتی که نیاز دارند را به آنها اضافه کنیم، در مرحله آخر باید زمان لازم برای نمایششان تعین و به مرحله نهایی برسد.

هنگامی‌که پیام انتخابی نهایی شد، کلیه محتویات آن پیام توسط کلیه مخاطبین هدف لازم طی یک بازه ی زمانی به هدف مطلوب نمیرسد، برای مثال برخی از محتوایات بازاریابی هستند که با استفاده از پست باید به مخاطبین ارسال شوند، بدین جهت نیاز به زمان بیشتر حدودا (چند روز) خواهیم داشت. از دیدگاهی دیگر میتوان گفت که در بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین ممکن است این موارد بصورت آنی انجام شود اما شاید شما برای کارتان نیاز به افکار بیشتری دارید که مستلزم زمان کافی برای شما میباشد تا بتوانید محتوای مصرفیات را تولید کنید و به طراحی آن بپردازید، که در این گونه از بازاریابی نیاز است ولی تفاوتی که بین کمپین‌های بازاریابی وجود دارد این است که فقط با زدن یک کلیک روی ماوس امکان شروع کار وجود دارد.


کاربران

بازاریابی سنتی برای افرادی که بصورت دائمی‌از اینترنت استفاده نمیکنند و کسب و کار خویش را از طریق اینترنت انجام نمیدهند، مناسب نمیباشد. برای درک بهتر میتوانیم این مثال را بزنیم که اگر شهروندی بخواهد پیامی‌را در سال در معرض دید قرار دهد ترجیحا برای این کار از روزنامه و تبلیغات چاپی استفاده میکند، زیرا رساندن این پیام از طریق تبلیغات چاپی در روزنامه برای وی خیلی آسان تر میباشد. همچنین نمایش پیامی‌که از طریق تلویزیون پخش میشود برای کودکانی که به طور دائمی‌کارتون‌های تلویزیون را نگاه میکنند، از طریق تبلیغات تلویزیونی مسلما خیلی آسان تر خواهد بود.

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی

در کنار مثال‌هایی که در قسمت بالا زدیم افرادی وجود دارند که به هیچ وجه از کالاهای فناوری دور نیستند، رساندن پیام به این افراد توسط کمپین‌های بازاریابی اینترنتی و بازاریابی موبایلی طبیعتا خیلی راحت تر خواهد بود، از این طریق بسیاری از جوانان و نوجوانی که با کامپیوتر و تکنولوژی آشنایی دارند میتوانند پیام شما را به راحتی دریافت کنند.


پیگیری فعالیت‌های بازایابی اینترنتی

یکی از مهمترین مسائلی که به نتیجه نهایی بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی انلاین کمک میکند پیگیری کردن کلیه فعالیت‌های مرتبط با این کار میباشد.

 

درباره معلم

آموزش تجارت الکترونیک

14 دیدگاه

شما چه فکر می کنید؟