5 کلید ناگفته درباره استارتاپ‌ها

استارت آپ

استارتاپ نوعی از کسب و کار نوین میباشد که سرعت رشد اقتصادی بالایی دارد، اکنون برای پیشرفت در اقتصاد تجارت خود این فرصت را از دست ندهید در این مقاله ما به شما 5 کلید اصلی استارتاپ ها را آموزش میدیم، پس با ما همراه باشید.

استارتاپ‌ها و کلید‌های ناگفته

استارتاپ‌های بومی‌از جمله عوامل مهمی‌هستند که در رشد اقتصاد تاثیر بسزایی دارند، و رشد اقتصاد را تقویت میکنند.

به گفته عباس خاراباف: یکی از مهم ترین عواملی که در رشد اقتصاد کشور وجود دارند استارتاپ‌ها میباشند، این روش نوعی از کسب و کار نوین است که امروزه مورد توجه عموم قرار گرفته است، که خوشبختانه نمونه‌های بومی‌مطلوبی در کشورمان ایجاد کرده است، آیا از خود سوال کرده اید که نوع اقتصاد این کسب و کار چه چیزی میباشد؟ حتی برخی از آنها کسب و کار خود را با تخفیفات بسیار چشمگیری آغاز میکنند و در برخی کسب و کار‌ها شاید ابتدا بصورت رایگان به این کار مشغول شوند. سوالی در اینجا ممکن است پیش بیاید که چطور استارتاپ‌های خدماتی داخل کشور رشد بیشتری داشته است؟ یا اینکه چرا توسعه استارتاپ‌ها این امکان را میدهد تا مسیر رشد اقتصاد در کشور افزایش یابد؟ در این مقاله 5 کلید وجود دارد که آن را در این مقاله برایتان بازگو خواهیم کرد.

تصویر استارتاپ

تصویر استارتاپ


1 – استارتاپ به چه چیز گفته میشود؟

برخی از افراد این واژه به گوششان خورده است، اما ممکن است تعریف کلی آن را ندانند، بنابراین به همین علت ممکن است برداشتی اشتباه از کسب و کار نوین در نظرتان به وجود بیاید. اگر ساده تر بگوییم یک شرکت استارتاپی به زبان فارسی شرکتی که کسب و کار نوپایی را ایجاد کرده است، شرکت تازه کار، و به اختصار استارتاپ نامیده میشود، نوعی از کسب و کار نوین میباشد که سرعت رشد اقتصادی بالایی دارد، کسب و کار‌های تازه تاسیس در بازار‌های اقتصاد رشد تجارت خود را افزایش میدهند، این نوع کسب و کار برای افرادی که در بازار نیازمند خدمات نوین و یا فراآیند نوآورانه و محصولات هستند، از ارزش بالایی برخوردار است.


۲- چگونگی روش جذب استارتاپ‌ها

کسب و کار‌های استارتاپی یا همان نوپا ارتباط مستقیم با فناوری دارند، و برای رسیدن به اهدافی که مد نظر دارند از روش‌های جدید فناوری‌های نوین استفاده میکنند. عمر استارتاپ‌ها به فناوری بستگی دارد، تا هر وقت که فناوری زنده است استارتاپها نیز زنده خواهند بود. مشتری‌های استارتاپها کسانی هستند که بصورت روزانه با فناوری سروکار دارند، میتوانیم بگوییم که تمامی‌استارتاپ‌ها برای کار خود از وبسایت، اینترنت، گوشی‌های هوشمند، فناوری‌های نوین استفاده خواهند کرد به این دلیل که از رشد بالایی برخوردار باشند. با استفاده از اینها میتوانند تعداد کاربران خود را چندین برابر کنند. اینها عواملی هستند که نه تنها در کشور ایران بلکه در کلیه کشور‌های جهان رایج میباشند.


۳- علت تخفیف دادن استارتاپ‌ها به مشتریان چیست؟

در این جا با نحوه جذب مشتری و کاربر توسط استارتاپ‌ها تا حدودی آشنا شدید، که بتوانید پاسخ این پرسش رابدانید. اما در این جا برای درک بهتر با مثالی برایتان توضیح خواهیم داد، فرض کنید یک فروشگاه لوازم ورزشی مشهور در محل زندگی شما شعبه جدید فروشگاه را برپا میکند، اولین روز کاری این فروشگاه لوازم ورزشی که همان روز افتتاحیه فروشگاه میباشد، میتواند برای جذب مشتری خود به کلیه افراد هم محلی یک وسیله ورزشی کوچک هدیه دهد و در ازای آن هیچ پولی از مشتری دریافت نکند، طبیعتا با این کار افراد زیادی تلاش میکنند تا بتوانند از این هدیه برخوردار شوند، آنگاه بهتر است که از رسانه‌های محلی کمک گرفته تا از این صحنه فیلم یا گزارشی تهیه کنند، با این کار افراد تا مدت زمانی طولانی از این فروشگاه و کار جالبی که انجام داده با یکدیگر صحبت میکنند، آیا شما میدانید که سرمایه گذاران اصلی این فروشگاه به چه علت انقدر هزینه کرده اند؟ جواب این است که آنان یکی از رایج ترین انواع کسب و کار را که جلب توجه مشتری میباشد را در نظر گرفته اند، این کار در ذهن افراد تاثیر مثبتی گذاشته و هیچگاه از خاطرشان پاک نخواهد شد، همچنین این کار را در خصوص اشغال گوناگون و یا بهتر است برای فروشگاه‌ها یا مغازه‌هایی که مربوط به خوراک میباشد انجام شود، برای مثال شیرینی فروشی که در روز اول افتتاحیه شیرینی بین مشتریان خود پخش میکند، با این کار هم جذب مشتری کرده است و هم کاری کرده تا افراد تا مدت زمان طولانی طعم خوب شیرینی این قنادی از خاطرشان نرود و در این مورد تا بعد‌ها با یکدیگر صحبت کنند. با اینکار مشتریان در روزهای آتی نیز به راحتی برای شیرینی‌ها هزینه خواهند کرد، چون میدانند که از این شیرینی‌ها در قنادی دیگری نیست د یا اگرهم باشد کم پیدا میشود و ممکن است در آن محله قنادی دیگری وجود نداشته باشد، یا از محله آنها دور باشد و از نظر هزینه و زمان مقرون به صرفه نیست. همچنین استارتاپ‌ها و سرمایه گذاران اصلی میتوانند با استفاده از دادن تخفیف‌های چشمگیری این روش را توسعه داده و در خاطر عموم مثبت بیایند. با اینکار مشتریان نیز به آنها وفادار خواهند بود. تخفیف‌های استارتاپی روشی جدید بعنوان رقابت میان سرمایه گذاران میباشد در کشور ایران هم تخفیفات زیاد استارتاپی بعلت پولداری زیاد یا توطئه‌های پنهانی نیست، به نوعی از رقابت گفته میشود.


۴- آیا استارتاپ‌ها قصد سوءاستفاده از اطلاعات مشتریان خود را دارند؟

زمانی است که تجارت‌های تازه تاسیس یا نوپا داخل کشور مورد کنکاش قرار میگیرند، ممکن است سوالات فراوانی در مورد آنها مطرح شود، حدس و گمان در ارتباط نوع فعالیتی که دارند، باعث شک استارتاپ‌ها میشود، اما با خواندن این مقاله ممکن است، بیشتر از قبل با گونه تجارت و این نوع کسب و کار آشنایی پیدا کرده باشید. محافظت از اطلاعاتی درمورد یک فرد، در کشور کاملا منطقی میباشد، و کلیه افراد موظف اند در مقابل خطراتی که وجود دارد، حساسیت لازم را داشته باشند. به این دلیل که احتمال دارد سواستفاده از محتوا و اطلاعات شخصی وجود داشته باشد، که این بحث همیشگی است، بررسی اینکه چه اطلاعاتی نزد چه افرادی میباشد مهم است.


۵-  استارتاپ‌ها بیشتر خدماتی هستند تا فناور-محور؟

جواب این سوال روشن است، همانگونه که در سوال اول پاسخ را گفتیم، استارتاپ‌ها یا محصول یا خدمات نوین یا فرایندی جدید ارائه میکنند تا مشتریان خودشان را تحت پوشش قرار دهند. اگر به نوع رشد و روند کمپانی‌های بزرگی که از شهرت زیادی برخوردار هستند دقتی کنیم به این نتیجه میرسیم که ایده ی نوینی که به کار برده اند در فرایند و خدمات خیلی در مدت زمان کمتر از نوآوری در محصولات جواب داده است، و قادر به جذب مشتری بیشتری بوده است. از نگاهی دیگر نیز میتوان گفت که اگر به نسخه‌های گوناگون گوشیهای هوشمند دقت کنید متوجه میشوید که در زمینه استارتاپ‌ها از دیدگاه ذات فناوری، نوآوری‌ها و متفاوت بودن آنها آنقدر هم قابل توجه نمیباشد، و در نوآوری‌هایی که در فرایند استفاده میشود در انواع خدمات و فرایند ارائه فناوری بیشتر است، همچنین میتوان گفت که پیشرفت در فناوری کاری است که به زمان زیادی نیاز دارد، و به علت رقابت زیادی که میان سرمایه گذاران وجود دارد این زمینه را برای استارتاپ‌ها فراهم نمیکند که همه توجهشان به سمت فناوری باشد. آنها بعضی اوقات بصورت همزمان برنامه‌های طولانی مدت فناور-محور را کنار برنامه‌هایی با مدت زمان کوتاه و فرایند محور قرار میدهند و بعضی اوقات فقط فرایندها و خدمات را برای رشد برمیگزینند، کشور ایران نیز بخاطر اینکه کشوری در حال توسعه میباشد از این قواعد بهرمند است، و دیدگاهی که میگوید در کشور سرمایه گذاری‌ها تنها بر روی استارتاپ‌ها خدمات انجام میشود، بسیار اشتباه است، اگر نگاهی به قسمت‌هایی از پارکهای علم وفناوری و دانشگاه‌ها بیندازید متوجه روند به وجود آمدن استارتاپ‌ها و شرکت‌های تازه تاسیس حوزه فناوری خواهید شد، بعضی از افراد که سرمایه گذاران ریسک پذیر هستند، با درنظر گرفتن برنامه‌های طولانی مدت این نوع از استارتاپ‌ها سرمایه گذاری فراوانی به روی آنها کرده اند. انواع زیادی از نتایج موفق آمیزی هم در داخل کشور هستند که میتوان نام برد. دلیل موفق آمیز بودنشان به دلیل این است که مطابق با برنامه پیش خواهند رفت، و همچنین میدانند که در زمانی که پیش بینی کرده اند کارشان به نتیجه خواهد رسید، در کنار تخصص و به دست آوردن فناوری که در استارتاپ‌ها نیاز است، نیاز به بوجود آوردن زنجیره ارزش تولید و فروش داخل استارتاپ‌هایی که بناور- محور هستند، نیاز به زمان بیشتری دارند.


نتیجه گیری

هم اکنون کشور ایران در ابتدای به دست آوردن راهی برای رشد اقتصادی بر اساس سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم برای توسعه قرار گرفته است، همچنین استارتاپ‌های بومی‌هم جزاصلی ترین موارد تقویت کننده این رشد شتابان قراردارند،رشد اقتصادی شتابان و پایدار باعث اشتغال زایی میشود که با هماهنگی کلیه ظرفیت‌های داخل کشور و به کار گیری تمامی‌امکانات، جذب سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی با مشوق‌های لازم و ایجاد انگیزه،شراکت و بهره گیری مطلوب از میزان ظرفیت نهاد‌های عمومی‌که غیر دولتی هستند با انجام نقش ملی و فرا ملی سعی در پیشرفت اقتصاد مقاومتی، تقویت ساختار رقابت پذیری و رقابتی در بازارهای روز،  و موارد دیگری که در ارتباط با اقتصاد سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه هستند که توسط مقام معظم رهبری میباشد. در آخر به این نتیجه خواهیم رسید که سرمایه گذاری و فعالیت‌هایی که روی تجارت‌های تازه تاسیس یا نوپا صورت گرفته بسیار نتیجه بخش خواهد بودو اگر افکار و تمرکز خود را برای حمایت از استارتاپ‌هایی که بومی‌هستند قرار دهید میتوانید کارآفرینان کشور باشید، که ظرفیتی که ایجاد شده نیازمند حفاظت و حمایت دارد و اگر فعالیت مانع رشد و پیشرفت توسعه اقتصاد شود خیانتی به ثروت و اقتصاد ملی خواهد بود.

 

درباره معلم

آموزش تجارت الکترونیک

8 دیدگاه

شما چه فکر می کنید؟