تست A/B در بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی

آیا درپی فرصتی مناسب برای اصلاح سایت خود هستید؟ آیا برای گرفتن نتیجه ای مطلوب بدنبال راه حلی مناسب میگردید؟ آیا میخواهید مشکلات سایتتون روشناسایی کنید؟ پس همین حالا تست A/B بازاریابی اینترنتی را انجام دهید. تست A/B مناسب برای سنجش کارمیباشد.


تست A/B در بازاریابی اینترنتی

تست A/B به نوعی از تست  گفته میشود، که بیشتر بازاریاب‌های که از درک بالایی برخوردارهستند، برای شناختن نوع رفتار افراد از این تست استفاده میکنند. این تست در واژه ی انگلیسی A/B Trading نام دارد که باعث میشود که به افزایش نرخ کمک کند. موارد دیگری وجود دارند مانند سئو که درزمینه بازاریابی در محیط اینترنت بیشتر از این تست مورد توجه قرار میگیرند. تمامی‌بازاریاب‌ها باید بدانند که تست  A/B از اهمیت و نتیجه ی بالایی برخوردار میباشد، مزایای این تست بسیار زیاد است بنابراین نباید به راحتی از این موضوع گذشت.

حال باید بدانیم که تست A/B چگونه انجام میشود؟ در این مقاله که یکی از بهترین مقالات در ارتباط با تست A/B میباشد، شما را با جزئیات آن آشنا خواهیم کرد.

تصویر تست A/B در بازاریابی اینترنتی

تصویر تست A/B در بازاریابی اینترنتی


تست A/B Testing

در این تست یک عنصر، با نمونه‌های A و B  در اختیار داریم و میزان موفقیت خود را بر اساس معیاری مشخص میکنیم.

حال برای اینکه متوجه شوید کدامین نمونه بیشتر جوابگو خواهد بود مستلزم این است که از آزمایش‌ها هم زمان استفاده کنید. شما در آخر نمونه ای را انتخاب خواهید کرد که موفق تر خواهد بود، و آن نمونه ی موفق را بعنوان محتوای ثابت برای خود در نظر خواهیم گرفت.

برای مثال میتوانید تصور کنید که یک قالب با دو طرحی مختلف برای یک وبسایت در اختیار داریم. نمونه اول نمونه A میباشد که در واقع قالب فعلی شماست یعنی قالبی که شما هم اکنون از آن استفاده میکنید و روی سایت قرار گرفته است، اما نمونه B طراح تازه ای است که برای وبسایت خود در نظر گرفته اید.

با این کار درواقع ترافیک وب سایت بین دو نمونه A/B تقسیم شده است و طبق معیارهای مختلفی که در نظر داریم مانند معیارهای نرخ تبدیل و … این دو طرح را بر اساس میزان کارایی در نظر میگیریم. در آخر انتخاب شما باید نسخه ای باشد که کارایی آن نسبت به دیگری بیشتر خواهد بود.

 


آنچه که باید تست  A/B شود چیست؟

طبق هدفی که دارید میتوانید تصمیم بگیرید که چه چیز را مورد تست و بررسی قرار دهید، بعنوان مثال میتوان گفت که اگر هدف مقدار ثبت نام‌های سایت شما باشد، مسلما باید مواردی که مورد ارزیابی قرارمیدهیم شامل نکات زیر خواهد بود:

  • میزان حجم برای فرم ثبت نام
  • سیاستی که در حفظ حریم خصوصی باید داشته باشیم
  • نوع دریافت اطلاعات از بازدیدکننده

هر تستی هدف خاص خودش را دارد، در تست ثبت نام میتوان گفت که تعیین علت عدم ثبت نام کاربران سایت ممکن است باشد، هچنین میتوان میزان حجم فرم ثبت نام را مورد بررسی قرارداد.

بررسی اینکه کاربران به وضع حریم خصوصی خود توجهی دارند؟ تمامی‌این سوالات با استفاده از تست عناصر اولیه وبسایت مورد بررسی قرار میگیرد.

مواردی که در زیر به آن اشاره میشود مواردی است که اکثرا در تست A/B Testing مورد بررسی قرار میگیرند:

  • قالب اصلی و طرح سایت.
  • اگر سایت فروشگاهی باشد هزینه محصولات و تبلیغاتی که به سایت پیشنهاد میشود.
  • نوع و جایگاه فونت، رنگ، اندازه و …
  • میزان حجمی‌که میتوانیم به مطالب سایت اختصاص دهیم که میزان این حجم نباید زیاد باشد.
  • حجم اطلاعات درخواست شده و میزان اندازه و حجم فرم‌ها.
  • اطلاعات و عنوانی که به محصولات مرتبط شوند.
  • صفحاتی که مربوط به محصولات آن سایت میشود، صفحاتی که در سایت وجود دارند.
تصویر تست A/B در بازاریابی اینترنتی

تصویر تست A/B در بازاریابی اینترنتی

 


آغاز تست A/B  چگونه است؟

در قسمت بالا توضیح دادیم که برای A/B تست به چه مواردی نیاز است. بعد از اینکه عنصر دلخواه را انتخاب کردیم ابزاری جانبی را در نظر میگیریم تا بتوانیم تست را روی آن انجام دهیم، میتوانیم این کار را با استفاده از جاوا اسکریپت و اچ تی ام ال انجام دهید، زیرا این دو زبان برنامه نویسی به کد نویسی کمتری نیاز دارند، بنابراین برای این کار به  Google Analytic Content Experiments مراجعه کنید.

همچنین از Visual Website Optimizer  میتوانید به عنوان جایگزین آسان تری با ویژگی‌های بیشتر استفاده کنید که مورد مناسبی برای تست A/B تست شما میباشد. اغلب ابزار‌هایی که برای تست A/B مورد استفاده قرار میگیرند شبیه هم هستند.

2 بیان برای  تست A/B وجود دارد .

  • قبل از بارگزاری صفحه عنصر را جایگزین کنید تا تست صورت بگیرد.
  • به صفحه ای دیگر تغییر مسیر دهد.

در مورد اول اگر میخواهید تنها یک عنصر از صفحه سایت خود را مورد بررسی و تست A/B قرار دهید، باید با کمک گرفتن از وسیله ابزار تست A/B خودتان با استفاده از کد‌هایی که با اچ تی ام ال ایجاد شده اند و تغییراتی را پدید بیاورید میتوانیم بعنوان نمونه دکمه ثبت نام را در نظر بگیرید، که با استفاده از کدهای اچ تی ام ال در آن تغییر ایجاد کنید.

برای شروع تست توسط ابزار A/B Testing، پیش از اینکه صفحه مورد نمایش کاربر سایت شما قرار بگیرید به صورت random (تصادفی)، دکمه‌هایی که تغییرات داشته اند به جای دکمه ای که برای ثبت نام است را میگیرند.

در مورد دوم که به صفحه دیگری تغییر مسیر دهد میتوان گفت که درصورتیکه بخواهیم همه صفحه را مورد تست A/B قرار دهیم بعنوان بخواهیم یک تم سبز رنگ را در مقابل تم قرمز رنگ قرار دهیم، نیازمند ایجاد صفحه ای جدید در سایت و ذخیره سازی آن هستیم.

اگر صفحه سایتتان برای انجام تست A/B نیازمند تغییراتی باشد، با شروع تست A/B این ابزار باعث میشود که بازدید کنندگانی به صفحه انتخابی شما اعمال شوند، با این کار عملیات تغییر یافتن مسیر به وجود می‌آید.

زمانی که تغییرات خواسته شده را به روش‌های ذکر شده روی صفحات اعمال کردیم نوبت مشخص کردن هدف میرسد.

زمانیکه تست A/B را انجام دادید برای مثال برای دکمه ی “سبد خرید کالا” یک سایت فروشگاهی هستید، هدفتان نمایش دادن صفحه ی جدیدی مانند “با تشکر از حسن انتخاب شما” باشد که در انتهای خرید از سایت شما به کاربر نمایش داده شود، این کار در صورت اجرای کدی از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در تست A/B تعریف شده است.

وقتی که سایت شما فعال است تعداد مشخصی از بازدید کنندگان سایت وارد صفحات تغییر یافته شما میشوند.

ابزاری که برای تست A/B ایجاد کرده ایم، تمامی‌رخ داد‌های سایت شما را ذخیره کرده و بعد از رسیدن به حد نصاب کاربران سایت سپس باید به قسمت نتایج تست رجوع کرده و متوجه میشوید که در تغییراتی که در صفحات ایجاد کردیم بهای تبدیل تاثیر بیشتری در سایت شما داشته است.

 


محدودیت‌های تست A/B

نکاتی در عین سادگی تست A/B وجود دارد که باید به آن توجه کرد و با در نظر گرفتن آنها به مشکل بر نخورد.

در نظر گرفتن نکاتی که ذکر شد حاصل دسترنج افرادی است که در زمینه این تست تجربه زیادی را کسب کرده اند.

 


  • معرفی محدودیت‌های تست A/B

مواردی که میتوانیم در این قسمت ذکر کنیم این است که هرگز بطور جداگانه نباید دونمونه را تست کنیم، لازم است که همگام سازی در دو نمونه ایجاد شده توسط شما از صفحه باید به صورت همزمان مورد تست و امتحان قرار بگیرد.

اگر نسخه ای را در یک هفته و نسخه ی دیگری را در ماه آینده تست کنید، نتیجه تست شما صحیح نمیباشد و همگام سازی در زمان این نسخه‌ها لازمه کار شماست، و در اینصورت با مشکل روبه رو میشوید زیرا امکان این که بازدید کنندگان سایت شما در ماه آینده بیشتر باشد وجود دارد، و در این صورت است که ممکن است فروش شما در سایت فروشگاهی فزونی یابد.

پس به همگام سازی در زمان نمونه‌ها توجه داشته باشید تا به نتیجه صحیح  برسید.

 


  • در نیتجه گیری عجول نباشید.

واژه ی statistical confidence نمایش گر میزان نتایج تست شما خواهد بود، با استفاده از این مورد میتوانید به این نتیجه برسید که هنگامی‌که تعداد کاربران سایت کم باشد یا درون صفحه و کلیه اصلاحات در صفحه کم باشد، لزومی‌به بررسی وجود نخواهد داشت. با توجه به واژه   statistical confidence کلیه ابزارهایی که برای تست انجام میشود، را حمایت میکنند.

 


  • کاربران سایتتان را بهت زده نکنید

تست A/B شما در وب سایت ممکن است برای کاربران تازه سایت جواب مثبت بگیرد، و کاربران قدیمی‌با اصلاحات و تغییرات سایت شما نتوانند ارتباط برقرار کنند.

 


  • نتایج نهایی تست را دست کم نگیرید و بپذیرید.

احتمال میرود که نتیجه نهایی تست A/B کاملا دور از تصور شما باشد، که مورد پسند کاربرانتان قرار گرفته است.

بعنوان نمونه میتوان گفت که رنگ دکمه انتخابی سایت شما آبی رنگ است که زمینه آن زرد است، شاید دکمه ای با رنگ قرمز از دید شما مناسب نباشد، بنابراین اعتماد به نتیجه تست A/B لازمه کار شماست.

در صورت نتایج به دست آمده و مطلوب دیگر نیاز به دخالت نظر شخصی خود به سایت نباید

هدف شما از تست A/B افزایش نرخ تبدیل بوده و وقتی که این تغییر نتیجه مطلوبی داده، دیگر نیازی نیست که اعتقادات خود دخالت دهید.

 


 آنچه باید در تست انجام شود

پیش از اتمام تست میزان زمان مطلوب عملیات تست A/B را در نظر بگیرید. عجله داشتن در تحویل کار ممکن است نتیجه ی خوبی ندهد، اما اگر شکیبایی در کار داشته باشید، نتیجه تست درست تر و بهتری خواهید گرفت.

همچنین به این نکته باید توجه داشت که برخلاف عجول بودن در نتیجه تست، اگر بخواهیم مدت زمان زیادی را صرف این کار کنیم هم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، ممکن است تغییراتی که در نمونه دوم انجام داده ایم در نتیجه تست اثر منفی داشته باشد.

بهتر است برای نتیجه ی مطلوب بارها تست A/B انجام شود که خروجی‌های مختلفی را داشته باشید.

مزیت تست A/B این است که اگر بارها این کار انجام شود، با دریافت نتایج کامل در انتهای کار متوجه خواهید شد که کدام تست A/B بهتر بوده و شما را برای رسیدن به هدف راهنمایی خواهد کرد.

 

درباره معلم

آموزش تجارت الکترونیک

8 دیدگاه

شما چه فکر می کنید؟